Skapande skola
Rynge Teater – Skapande Workshops!
Rynge Teater - Skapande Workshops!
Filmworkshop – från idé till färdig film

Skapande skola – Workshop Film
Filmworkshop – från idé till färdig film
En kreativ process där eleverna får utforska filmens språk, berättandets kraft och det konstnärliga hantverket bakom varje scen.
Under tre intensiva och kreativa dagar får eleverna möjlighet att fördjupa sig i berättandets konst och skapa egna kortfilmer utifrån ett angivet tema.
Vi arbetar med den device som skolan tillhandahåller (förslagsvis Ipads och iMovie) och elevernas kreativitet som verktyg för att bevara filmskapandets hantverk – berättelse, rytm och känsla. Genom att arbeta på det här sättet tränar eleverna sitt seende, sitt tålamod och sin förmåga att berätta med hjärta – något som inga AI-verktyg kan ersätta.
Pedagogiskt mål
Eleverna får grundläggande kunskaper i filmproduktion som stärker deras förmåga att berätta en historia med bilder, ljud och rörelse på ett mer professionellt sätt. Samtidigt får de möjlighet att utveckla kreativitet, samarbetsförmåga och dramaturgiskt tänkande, och för vissa elever kan detta bli ett kraftfullt och nytt sätt att uttrycka sig och kommunicera.
Upplägg
- Dag 1: Gemensam introduktion i aula/matsal med inspiration och förfilmer. Eleverna ser exempel på kortfilmer och instruktionsvideor och får se och diskutera olika sätt att berätta med film.
De delas i grupper och skriver manus, planerar miljöer och skaffar eventuell rekvisita. - Dag 2: Eleverna får grundläggande instruktioner i filmteknik i iPads och iMovie för inspelning och redigering. De arbetar sen med inspelning av film.
- Dag 3: Klippning och inlämning.
Filmerna är korta (1–3 minuter) och bygger på en tydlig vändpunkt i berättelsen. Eleverna arbetar med storyboard, bildkomposition (helbild, närbild, fågel-/grodperspektiv) och enkel dramaturgi. Alla i gruppen får en roll – framför eller bakom kameran.
Stöd och handledning
- Nanna Nore och Christer Jonsson leder workshopen.
- Ansvariga lärare är med eleverna under hela processen.
- Gemensamma genomgångar varje morgon ger struktur och inspiration.
Teknik
- Skolan tillhandahåller tekniken, pedagogerna har god kunskap i programmen imovie och Final cut som liknar de flesta redigeringsprogram. För imovie (som eleverna ofta har en enklare variant av i sina telefoner har vi färdiga pedagogiska tips, väljer ni annat redigeringsprogram kanske ni har egna instruktionsfilmer för själva redigeringsprocessen. Viktigt att skolan tänkt igenom processen för inlämning av de färdiga filmerna och om de sedan ska sammanfogas i en gemensam visningsfilm. Detta kan vi hjälpa till med men viktigt att tid avsätts till detta då renderingen av filmmaterial tar tid.
- Eleverna får grundläggande instruktioner i filmteknik och klippning. Oavsett val av program är principerna desamma.
Rekommendationer för uppföljning av workshop
Ett erkännande av elevernas insatser stärker inte bara deras motivation, utan förstärker också lärandet av själva hantverket i filmskapandet. Vi rekommenderar en lekfull avslutande filmvisning, t-ex. med utdelning av priser – i stil med Oscar- eller Guldbagge-nomineringar- i olika kategorier: ”bästa manusförfattandet” ”bästa engagerande temat” ”bästa kvinnliga/manliga huvudroll” osv.
Turboteater - där lek och kreativitet får ta plats

Skapande skola – Workshop Turboteater
Turboteater – där lek och kreativitet får ta plats
Eleverna utforskar teaterns värld genom lekfulla övningar. Rörelse, röst och improvisation ger dem möjlighet att uttrycka sig på sitt helt unika sätt.
Under denna energifyllda workshop får eleverna möjlighet att utforska teaterns uttryckssätt genom praktiska övningar i röst, tal, rörelse och scenisk närvaro.
Vi arbetar med kroppen, språket och fantasin för att undersöka vad det innebär att stå på scenen – att lyssna, agera, reagera och kommunicera med publik och medspelare.
Workshopen avslutas med improvisationer där eleverna får skapa korta scener utifrån tydliga ramar och situationer som vi pedagoger ger.
Det blir ett lekfullt och samtidigt koncentrerat möte med teaterns möjligheter – där varje deltagare får chans att bidra med sin egen personlighet och kreativitet.
Turboteater ges som en endagarsworkshop på 80 minuter eller som flerstegsworkshop om 2 eller 3 ggr (med 60-90 minuter per tillfälle) där eleverna kan arbeta mellan träffarna för att t.ex. efter en första introduktion arbeta med egna scener, få feedback vid tillfälle 2 och en extra coachning tillfälle 3 innan eventuellt uppspel.
Arvode enligt Scen och films arvodesrekommendationer för skapande skola, vi anpassar projektet efter just era önskemål där flera klasser kan arbeta parallellt med våra 2 pedagoger. En rekommendation är att dela eleverna i halvklass vid teaterarbete.
Nanna Nore och Christer Jonsson är utbildade skådespelare med masterexamen från Teaterhögskolan i Malmö, i pedagogik respektive regi. De arbetar tillsammans på Rynge Teater – en professionell scenkonstgrupp med bas i Skåne, som kombinerar konstnärlig fördjupning med lokal förankring och pedagogiskt arbete.
Forumteater/ Forumspel

Skapande skola – Workshop Forumteater
Forumteater/ Forumspel
Forumteater/forumspel är en interaktiv och pedagogisk form av teater som engagerar eleverna och gör dem till aktiva deltagare i skeendet på scenen.
Bakgrund till metoden
Forumteater utvecklades av den brasilianske regissören och aktivisten Augusto Boal på 1960-talet. Under en tid av politisk oro i Brasilien ville Boal använda teatern som ett verktyg för social förändring. Inspirerad av Paulo Freires pedagogik – som betonar dialog och kritiskt tänkande – skapade han en form där publiken aktivt deltar och förändrar handlingen på scenen.
I Sverige har Katrin Byreus vidareutvecklat metoden till forumspel – en pedagogisk form som behåller forumteaterns grundprinciper men är anpassad för grupper utan teaterbakgrund. Forumspel används idag för att utforska teman som utanförskap, HBTQ-frågor, konflikthantering, kommunikation, framtidstro och mycket mer.
Inom ramen för skapande skola erbjuder vi:
Forumteaterföreställning
Skådespelaren framför en föreställning som skildrar en situation vilken resulterar i ett oönskat utfall. Temat väljs i samråd med skolledningen för att säkerställa relevans och igenkänning hos målgruppen. Det kan handla om exempelvis: vänskap, relationer eller socialt förtryck.
- identitet och självkänsla
- gymnasievalet
- demokrati och delaktighet
Efter föreställningen bjuds publiken att ingripa i handlingen. Under ledning av en ”joker” (ledaren utanför den spelade scenen) får eleverna tydliga instruktioner om hur de kan stoppa spelet, föreslå en förändring och låta skådespelarna spela alternativa lösningar på scenen. Tillsammans reflekterar vi över vilka handlingar som kan leda till nya och mer önskvärda resultat.
Speltid: ca 1,5 timme inklusive reflektion och dialog med publiken.
Arvode: Vi följer scen och films arvodesrekommendation för konstnärligt arbete inom skapande skola men priserna är självklart förhandlingsbara för varje uppdrag.
I arvode ingår i förberedande arbete såsom intervjuer med lärare och skolledning, planering av föreställningen samt repetition med skådespelarna. Arvode för 3 personer (En ledare+ 2 skådespelare) + moms och resor (från Skåne)
Vid flera föreställningar kan priset förhandlas. Två (max tre) föreställningar spelas samma dag.
Plats för uppspel: aula med upphöjd scen för mellan 30 och 100 personer i publiken.
Teknik: bra akustik och belysning riktat mot scenen, myggor för skådespelare, projektor (utrustning kan eventuellt hyras av teatern om den saknas på plats)
Workshop med forumspel
Forumspel är den pedagogiska varianten av forumteater som gör det möjligt för deltagarna att pröva olika sätt att hantera situationer och reflektera över konsekvenserna på ett nyfiket och lekfullt sätt.
Vi arbetar i mindre grupper (från 5 till 20 deltagare) Ofta som en fortsättning av det temat som föreställningen handlat om, men enskilda workshopar med forumspelsmetoden kan också erbjudas.
Upplägg:
– Vi börjar med enkla övningar som kan skapa trygghet mellan ledare och eleverna.
– Vi fortsätter med samarbets- och värderingsövningar.
– Vi lyfter fram vardagliga situationer som eleverna känner igen sig i och bearbetar dem till olika situationer med forumspel.
Tid: 1,5 timme till 2 timmar inklusive paus
Plats: klassrum utan bord. Antar stolar efter elever i gruppen.
Arvode enligt Scen och films arvodesrekommendationer för skapande skola.
Kombinerat upplägg: Teaterföreställning och workshop
För en större effekt kan vi kombinera båda delarna:
- Teaterföreställning (forumteater) – en gemensam upplevelse som väcker igenkänning och känslor.
- Workshop i mindre grupp (forumspel) – där eleverna får arbeta vidare tillsammans med ledaren med de teman som föreställningen väckt.
Syfte och mål
- Att utveckla elevernas kritiska tänkande och förmåga att se olika perspektiv.
- Att stärka deras självkänsla och handlingsförmåga i svåra eller pressande situationer.
- Att öva samarbete, reflektion och ansvarstagande i både personliga och samhälleliga frågor.
Forumteater är en beprövad metod som engagerar eleverna på ett konkret, kreativt och minnesvärt sätt – ett värdefullt verktyg för vardagen, för relationer och för livet i stort.
Projektet uppförs av Rynge teater
info@ryngeteater.se
Kontaktperson: Laura Luna Prato +46 733 606 620
Om oss
Nanna Nore, utbildad på Teaterhögskolan i Malmö, arbetar som skådespelare och teater- och konstpedagog. Hon har lång erfarenhet av Skapande skola-projekt och har sedan 2013 arbetat med elever från förskola till årskurs 9 samt anpassade skolan. Nanna arbetar med teater, dans och poesi utifrån skolans och klassens önskemål, och har en särskild förmåga att skapa trygghet och kreativitet i gruppen. I filmworkshopen bidrar hon med sin sceniska erfarenhet, sin känsla för rytm och uttryck, och sin förmåga att få elever att våga gestalta berättelser framför kameran.
Christer Jonsson är utbildad på Teaterhögskolan. Han är verksam som teaterregissör, skådespelare, musiker, filmare och skapare av Fusiontheater, en metod som blandar film och traditionell scenkonst. Han skapar tvärkonstnärliga scenkonstprojekt och driver Rynge Teater; med repertoar som Strindberg och Moliére på landsbygden. Han har många års erfarenhet av berättande, bildspråk och samspel i sceniska och pedagogiska sammanhang. I filmworkshopen bidrar han med struktur, dramaturgiskt stöd och teknisk kunskap och överblick.
Laura Luna Prato är dramapedagog och projektledare för projektet ”Din röst – din kraft” vid Studieförbundet Vuxenskolan. Projektet riktar sig till ungdomar och använder sig av forumteater/forumspel som metod. Under hela sitt yrkesliv har hon varit verksam som pedagog, med dans, drama och musik som sina främsta verktyg. Parallellt driver hon Rynge Teater tillsammans med Christer Jonsson, där hon huvudsakligen ansvarar för kostym.